Lagat en MASSA barnmat!!

2008-08-20 @ 23:35:59

Nu är jag igång igen!! Jag lagade ju en massa mat till Alexander för någon månad sen, men tror ni han åt den?? NEJ! Han hatade min mat!! Det tyckte jag va synd, men det va bara till att köpa burkmaten. Men så testade jag ge honom av tonfisksåsen och pastan som vi åt och han ÄLSKADE det!!! Så underbart kul alltså!! Så för några dagar sen gjorde jag två fiskrätter till honom.. För han äter inte fiskmaten på burk då han inte verkar gilla dill och det är dill i det mesta.. och det som det inte va dill i va inge gott iaf.. Men så gjorde jag en kompromiss.. Alexander ÄLSKAR mat med tomat i! Han äter knappt någon "vit" mat utan tomat. Så jag gjorde fisk med tomater i.. och så fick han det och ÄLSKADE det med!! Så roligt!!

Fiskgryta:

Fräs i smör eller olja:
gul lök el. purjolök
potatis
morot
palsternacka

Koka allt (10-15min) i krossade tomater och tillsätt ngn dl vatten.
krossade tomater
vitpeppar

Lägg i fisken (150g) skuren i bitar och koka ca 12 min till.


Fiskpanna med tomater och persilja


2 potatisar
150 g torskfilé, hoki eller sej
½ gul lök
0,75 dl vatten
0,25 krm peppar
1 tomat
2 msk smör



Gör så här
Skala och skär potatisen i tunna skivor. Skala och skiva löken. Lägg potatis och lök i en traktörpanna och häll på vatten. Krydda med peppar. Låt koka under lock ca 10 minuter. Skär fisken i mindre bitar. Skölj och skiva tomaterna. Lägg fisken på potatisen och löken. Fördela tomatskivorna ovanpå. Droppa över smör. Låt koka ytterligare 6-8 minuter under lock.

Jag tillsatte oxå lite passerade tomater och gud vad detta luktade gott!! Nästan så att man själv ville ha.. men jag äter ju inte fisk :P


Sen idag så lagade jag fyra olika maträtter SAMTIDIGT!! Man borde ju egentligen bli kock :P Fast korvrätten blev int eså bra när man mixade den.. och Alexander tyckte den inte va så god, men det berodde säkert på konsistansen...

Korvstroganoff

400g falukorv (eller frukostkorv, grillkorv)
1 gul lök
1-2 msk margarin
1½ msk vetemjöl
1dl vatten
1-1½ msk tomatpuré
½ tsk dragon
½ krm peppar
1½ dl mjölk
hackad persilja


Skär falukorven i tärningar eller strimlor. Skala o hacka löken. Bryn korv och lök i margarinet i en kastrull. Strö över mjölet och rör om. Späd med vattnet. Sänk värmen och rör om i kastrullen. Tillsätt tomatpuré, dragon och peppar. Rör om. Häll i mjölk, rör om och koka på svag värme i ca 5 minuter med locket på. Strö ev över persilja. Servera med kokt ris, spaghetti, makariner eller kokt potatis och kokta grönsaker.

Jag halverade detta receptet för jag ville se om han gillade det..men det blev inte så mycket mat faktiskt!! Kanske 2-3 portioner. Och istället för mjölk så hade jag matlagningsgrädde


Köttfärssås

1 msk hackad gul lök
1 burk krossade tomater
2 hg köttfärs
2 grovrivna morötter
1 dl risini (pasta som är som risgryn
2-3 msk olja
vitpeppar
örtkryddor


Koka alltihop tills det är klart, späd ev med lite vatten (akta så det inte bränner fast i kastrullen). Tillsätt örtkyrddorna på slutet. Smaka ev av med lite socker om tomaterna var av det syrliga slaget. Mixa eventuellt.

Detta gillade verkligen Alexander!! Fast istället för att köpa risini så använder jag min magic bullet till våran pasta vi ha så det blir mini mini bitar.. nästan som smulor och så kokar jag det.


Köttfärsgryta med zuccini

Koka ihop nötfärs, krossade tomater, majs, hackad lök, grovriven morot och zucchini (skalad och skuren i bitar). Krydda med svartpeppar. Servera med ris. Mixa eventuellt beroende på barnets ålder.

Jag tyckte denna maträtt verkade lite tråkig när jag såg resultatet så jag delade upp den i två, en fick va som den skulle vara och den andra tillsatte jag champinjoner och creme fraiche. Så blev det potatis till den vanliga och ris till den med champinjonerna.




Andras kommentarer
Lena

Du är bara för duktig gumman!! Vilken supermamma du är =) STOR Kram.

2008-08-21 @ 20:31:27
URL: http://minaunderverk.blogg.se/
Lena

Du är bara för duktig gumman!! Vilken supermamma du är =) STOR Kram.

2008-08-21 @ 20:31:27
URL: http://minaunderverk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll