Gjort sån god kinagryta!! Delar med mig av receptet!

2008-06-29 @ 12:55:37

Hittade ett recept på internet hur man gör den goda kinasåsen som de brukar ha i grytor. Sen kunde man själv välja köttet och grönsakerna man ville ha i!

Så här blev det:
Kycklingfilé
Lövbiff
Bambuskott
Purjolök
Lök
Paprika
Böngroddar


Sen så ska man ju skära alla grönsaker på längden ca 1-2 mm tjocka stavar (ungefär 5-10cm långa) hacka INTE!!
bryner man grönsakerna tills det blivit mjuka och steker köttet tills det fått lite färg.

Mörk sås:

1-2 dl vatten/person!
1 tsk potatismjöl/person
1-2 msk soja (gärna en soja med stark färg som tex Guldsoya, såskulör från druvan)
Någon chilli, t.ex. vanlig sötsur chillisås eller sambal olek eller färsk chilli. Går även med chilikrydda!
Vitlök

Ljus sås:
1-2 dl vatten/person!
1 tsk potatismjöl/person
Ca 1-2 tsk finhackad ingefära (eller 3-4 tsk som du pressar i vitlökspress)
Någon chilli, t.ex. vanlig sötsur chillisås eller sambal olek eller färsk chilli.
Vitlök

Sen kan man även ha i någon buljong med valfri smak. Men jag glömde av det men det blev hur gott som helst utan buljong!!

Jag gjorde den mörka såsen! Och jag kan ärligt säga att den va i samma klass som på riktiga kina restauranger!


Andra tips på grönsaker man kan ha i:
Purjolök/lök
Cashew-nötter eller jordnötter e.dyl.
Vattenkastanjer
Bambuskott
broccoli
paprika
Groddar
Morrot
Brytbönor
Kinesiskt kål



Så har man ris till detta! Det är supergott! (men jag åt dock sallad eftersom jag går på atkinsdieten)

Denna rätt är numer en favoriträtt för både mig och Peter så den är värd att testa!

Andras kommentarer
Lena

Gott det låter snor =) KRAM.

2008-06-29 @ 21:14:06
URL: http://minaunderverk.blogg.se/
Therese

Gör det du! Den är riktigt god!! Du får berätta om resultatet sen :P KRAM

2008-06-29 @ 21:39:50
URL: http://magnussonarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll