Kursen jag va på i tisdags..

2008-10-23 @ 21:38:04

Jag va ju på röda korsets barnolyksfalls kurs och den va riktigt bra! Lärde mig mycket! Dom har ju ändrat på en hel del gällande hjärt- och lungräddning. Det hade man inte en aning om!

Lite kort om det dom ändrat på:


* Antal bröstkompressioner

Nu så ska man först ge 5 inblåsningar, sen så ska man ge 30 bröstkompressioner! Och sedan 2 inblåsningar, 30 kompressioner osv. Alltså först 5 inblåsningar sen 30(kompressioner)x2(inblåsningar)
* HLR skall pågå hela tiden.
*Gör inga uppehåll för kontroll av andning eller
puls under pågående HLR

*
Man kollar inte längre pulsen
För det tar sån tid för okunniga, därför är det bättre att lägga den tiden på HLR istället


LABC heter nu
Livsfarligt läge
Andning
Blödning
Cirkulationssvikt

Framstupa sidoläge heter nu
Stabilt sidoläge

Det va iaf MYCKET lärorikt! Det vi lärde oss denna gången var:
* HLR - barn och vuxna
* Kontroller av livstecken, medvetande och andning
* Stabilt sidoläge
* Första hjälpen vid luftvägsstopp (satt i halsen) vid medvetande - barn, vuxna och gravida
* Första hjälpen vid luftvägsstopp (satt i halsen) på livlöst barn

Vi fick även en bok med all information i. VÄLDIGT BRA!

Sen är det en gång till vi ska träffas på tisdag. Så får vi se om man kanske får ett diplom för jag gått kursen ;) eller inte haha


Andras kommentarer
Anonym

Det är bra att kunna sånt där! Rätt vad det är, kan det hända nåt illa. Då slipper man iaf (i alla fall ;-) stå där med skägget i brevlådan...

2008-10-23 @ 22:12:03

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll