Fullspäckad dag

2009-04-07 @ 00:32:03

Idag så har det varit en fullspäckad dag! Lämnade Alexander på dagis vid 9, åkte ut i skogen och tränade Diva efter det (och höll på att dö! berättar mer snart!), krattade bort löv från trädgården (pedantisk som jag är så tog jag verkligen bort ALLT! Inte ett löv kvar! och det krävdes en del rivningar på händerna från taggbuskarna men gud så fint det är nu!), bakade muffins, hämtade Alexander på dagis, handlade mat, hem igen i 180 (nej inte seriöst) för som vanligt så var det sega kassörskor och mycket folk på willys så jag fick köa i 15-20 minuter! För kl 16 var det dags för besök av Ansi och Ingela för att åter igen träna Diva. På hemmaplan denna gången.

Så.. vart ska man börja berätta? Kan ju börja uppifrån ner..

Ang att jag höll på att dö.. Jag var på väg ut till skogen med Diva och när man kör in mot Hörle herrgård så finns det ett kraftverk och en liten bro över där bara en bil får plats (på bredden). Och när jag kommer uppifrån backen så ser jag att det kommer en långtradare från andra hållet men han var en bit bort så jag skulle hinna över. (Det konstiga med denna bro är att det INTE finns några såna här
skyltar alls så ingen saktar in!!)

I alla fall så har jag ju noterat långtradaren i god tid och fick en känsla av att jag skulle vara berädd och tur det! För när jag precis är över bron så kommer långtradaren i full fart (en skarp kurva innan från hans håll) och har tydligen inte sett mig utan kör mitt i vägen och bara kör så jag fick köra ut på gräset!! Hade jag inte gjort det så hade det bara varit mos av bilen och troligtvis mig med! Helt livsfarlig väg då det är en skarp kurva innan och det är typ ingen trafik alls på den vägen så det blir ju sannolikhets inlärning på hög nivå!! (= Dålig sannolikhetsinlärning: Ex du är van vid att det nästan aldrig kommer trafik från den korsande vägen och kollar därför inte innan du kör.) Tur att man hade uppsikt och var handlingsberädd. (Nu blev det mycket körkortsteori :P)
I skogen så tränade vi lite, lekte en massa och sen så la jag ett spår åt henne. Det var ett tag sen hon fick ett spår så jag satte in henne i bilen, gick bort en bit och la ut några godisar på ett ställe, sen gick jag en bit till och la hennes älskade boll där. Jag hade inga förväntningar alls utan skulle vara glad om hon hittade nåt av dom. Trodde inte hon skulle hitta godiset men tji fick jag! Hon gick spåret GALLANT! Hittade godiset och visste att det var mer och fortsatte spåret fram till bollen! Hon är så duktig min Diva!! Hon imponerar mig alltid när det gäller spår! Hon var duktig redan första gången och det har bara ökat på! Ska nog dra med mig Peter till skogen i morgon så kan vi lägga stora spår åt båda hundarna!

Muffins bakade jag som sagt idag. Camilla bjöd ju på såna goda muffins så jag snodde receptet och testade själv idag. Passade ju bra då Ansi och Ingela skulle komma över senare. Dumle muffins är det och jag som inte ens tycker om dumle fullkomligt älskar dessa muffins. Och det gjorde Ansi och Ingela med som åt 1½ var (och det var i väldigt stora formar! :P )

Så tränade vi möte med andra hundar med Diva idag och det gick över förväntan! Ingela hade med sin hund Leo och Ansi gick med mig och berättade hur jag skulle göra för att avleda Diva. Första gången så gjorde vi ingenting utan dom fick se hennes utfall och hur hon betedde sig. Men det är ju ingen agressivitet konstaterade dom iaf så det är ju skönt, fast när hon gör sina utfall så tror ju folk det automatiskt. Sen testade vi att avleda henne med godis men hon sket i det. Det visste jag då jag testat innan. Men.. som Tony säger. Jag hade med hennes nya leksaksboll som hon fullkomligen älskar och när vi började använda den till att avleda henne så sket hon fullständigt i Leo. Hon tittade inte ens på honom! Vi gick fram och tillbaka och sen tillslut även bredvid varandra utan att jag ens sa något åt henne eller gjorde nåt för att avleda henne utan det enda var att visa snöret från bollen ur fickan. Hon tittade bara på snöret och mig och sen så gick hon i kanten och nosade men brydde sig inte alls om honom. Det hade jag aldrig trott för några veckor sen! Inte ens igår.. Hon har ju aldrig varit intresserad av leksaker på det sättet utan bara lekt med pinnar ute med Nisse för det är bara kul om någon annan vill ha samma pinne. Sen har hon en pip figur hemma som är hennes snutte som hon snuttar på men annars har hon aldrig brytt sig så då har ju jag inte köpt en massa leksaker till henne. Men sist så sa ju dom det att dom tyckte jag skulle leka med henne och jag hade ju inga leksaker, så jag åkte direkt och handlade en leksak åt henne. Stod där vid leksakshyllan i säkert 20 minuter för hon har ju inte visat att hon gillar nåt speciellt. Bollar är hon inte så förtjust i men jag hittade en gummiboll i snöre som jag fastnade för av någon anledning och tänkte att den nog kan vara ganska bra då man även kan kampa lite i den. Och hon älskar den!! Blir helt till sig när jag visar den för henne. Så kul att se!

Ska på KRAV från Ansi lägga in receptet på dumle muffinsen men gör det i ett separat inlägg. Detta blev visst långt :P

Andras kommentarer
Pappa

Bra att du aar vaken i trafiken, och bra att det fastnat ,det du laart dig fran trafikskolan. Man far alltid raakna med att det finns idioter i trafiken. Lastbils- och langtradar forarna hor ofta till den gruppen. Var fortsatt forsiktig i trafiken gumman! Kram.

(PS. Har engelskt tangentbord just nu om du undrar ang dom svenska tecknen)

2009-04-07 @ 09:46:04

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll