Falsk krupp

2009-01-30 @ 10:59:22

Alexander började bli förkyld igår förmiddag. Snoret rann och han var hes. Det har han aldrig varit innan. Men så i natt så hostade han riktigt hemskt!! Lät som en skällande hund. Och så hade han andningssvårigheter så jag gick in och la hela tjocka täcket som kudde så han kom upp med huvudet. Idag ringde jag Vråen vårdcentral och beställde tid till läkaren. 15.30 ska vi vara där och jag hoppas att han får något mot sin hosta! För nu på dagen låter det knappt alls, det är just på natten när de ligger ner som det ökar svullnaden i luftvägarna och barnet får svårare att andas in. Stackars skrutten :(

Symtom

Det börjar ofta med några dagars lätta förkylningssymtom som snuva, hosta och lätt feber.

Kruppattacken kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar och vaknar med typiska symtom för falsk krupp som:

  • Andningsbesvär som andnöd, andfåddhet. Det kan höras ett väsande ljud (stridor) vid inandning.
  • Heshet och skällande hosta.
  • Ångest och gråt.

Andras kommentarer
Camilla

Fy hoppas det går över snart! Så jobbigt när de är sjuka.



Du har blivit utmanad i min blogg ;)

2009-01-30 @ 12:20:48
URL: http://camilla2008.blogg.se/
Lina

Jag hade alltid falsk krupp när jag var liten :(

2009-01-30 @ 15:55:27
URL: http://linakristinalucia.blogg.se/
Pappa

Det där "möglet" & den dåliga ventilationen är nog heller inte bra...

2009-01-30 @ 21:07:08

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll