Vilka ska man lita på?

2009-07-06 @ 22:41:28

När jag pratade med sköterskan på barnakuten i Jönköping i lördags så sa hon ju att ho ntyckte vi skulle ge Ipren istället för alvedon, då det hjälper bättre. Vi brukar ha Ipren, men hade lånat alvedon av Camilla då jag glömt köpa Ipren. I går så köpte Peter flytande Ipren då jag inte ville ha såna man stoppar i rumpan när han har ont där redan. Och även de på apoteket sa att Ipren hjälpte bättre än alvedon. Men när jag pratade med min mamma sent igår kväll berättade jag att den flytande iprenen var så trögflytande så det knappt kom ut nåt ur medicinskeden när jag skulle ge Alexander den. Hon övertalade mig att gå in på fass hemsida och se om det står att den ska vara så eller om det kanske är nåt fel på den. När jag läste igenom texten lite snabbt så ser jag "Vid vattkoppor bör inte detta läkemedel användas."

WHAT?!?!?! Det var liksom det enda som stod, ingenting om varför eller vad som kan hända! Så man vart ju orolig eftersom Alexander fick det innan han gick och la sig.

Idag så ringde Peter till läkemedelsverket och frågade varför läkarna säger annat medan det står så i fass. Vi ville givetvis veta vad som kunde hända oxå och hon sa det att blir det en hudinfektion så kan Ipren försvåra läkningen.

Sen ringde Peter även barnavdelningen på sjukhuset för att fråga vad dom hade att säga om saken. Sköterskan blev helt ställd då hon såg att det stod i fass att man inte ska ge ipren till någon med vattkoppor och sa att hon skulle prata med en läkare och ringa upp sen. Snacka om att inte veta mycket..

Hon ringde upp och sa att läkaren sa att det inte finns några vetenskapliga bevisningar gällande det, men att det är säkrast att använda alvedon då de inte kan säga emot fass. Men fungerar Ipren så kan man använda det.

Så, vilka ska man lita på, läkemedelsverket/fass eller läkarna?


Tack vare detta kommer jag alltid läsa fass innan! En sån vanlig sak som Ipren eller alvedon har jag aldrig läst utan brukar bara läsa "de värre" medicinerna, men nu ska jag fan läsa allt!

En annan grej jag såg är att såna som vill bli gravida eller är gravida INTE ska använda Ipren!! Det hade jag heller ingen aning om!! Min MVC sköterska sa ju åt mig att ta Ipren åt sammandragningarna!! Helt jäkla sjukt! Jag har fan börjat bli rädd för Ipren.. Jag ha alltid tyckt dom varit bäst men efter att ha läst fass blir man fan rädd för all skit som står..



"Läkemedel som Ipren kan medföra en liten ökad risk för hjärtinfarkt eller stroke. En sådan riskökning är mer sannolik vid användning av höga doser och vid långtidsbehandling. Överskrid ej rekommenderad dos eller behandlingstiden högst 3 dagar i följd."

Biverkningar:
"Vanliga (hos fler än 1 av 100): Trötthet, huvudvärk. Magbesvär, diarré, illamående, kräkningar (besvären minskar i regel om man tar Ipren tillsammans med mat). Hudutslag.
Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100):
Allergiska reaktioner (astma, nässelutslag, hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals). Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbning eller hörselpåverkan, som försvinner när behandlingen avbryts.
Sällsynta (hos färre än 1 av 1000):
Vätskeansamling (ödem), minskat antal blodplättar eller vita blodkroppar. ”Brustet magsår”. Lever- och njurpåverkan. Överhudsavlossning (epidermal nekrolys), hudrodnad (erythema multiforme). Hjärnhinneinflammation utan bakteriell orsak (i de flesta fall där hjärnhinneinflammation rapporterats har någon form av autoimmun grundsjukdom förelegat). Depression. Förvirring. Nedsatt synförmåga. Förstoppning, väderspänning, högt blodtryck, hjärtsvikt samt allvarliga hudreaktioner (såsom Stevens Johnsons syndrom och toxisk epidermal nekrolys) har rapporterats i mycket sällsynta fall i samband med användning av antiinflammatoriska medel (NSAID).

Läkemedel som Ipren kan medföra en liten ökad risk för hjärtinfarkt eller stroke.

I sällsynta fall förekommer allvarliga hudinfektioner i samband med vattkoppor."



"Vid behandling med Ipren kan biverkningar som synrubbningar förekomma. Detta är ovanligt, men man bör tänka på det vid tillfällen då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning. "




Andras kommentarer
Camilla

Här hemma kör vi alltid med alvedon.

Ipren är inte att lita på.

2009-07-07 @ 06:47:05
URL: http://camilla2008.blogg.se/
Therese

Det är många som inte får äta alvedon pga olika saker, pappa hade astma så han fick tex inte det så jag köper aldrig ipren, för säkerhets

skull

2009-07-07 @ 11:57:41
URL: http://thelanderspangberg.blogg.se/
malin

Vi fick också tipset om ipren nu när våran dotter hade jätte hög feber, men dom sa även till oss att man INTE ska ge det om dom inte dricker ordentligt eller har vattkoppor.

2009-07-07 @ 12:58:09
URL: http://alicesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll