Allt åt helvetet

2009-05-28 @ 13:49:26

Var hos gyn i förmiddags och det var inga positiva nyheter direkt. Han gjorde en vanlig gynundersökning först, men kände ingenting. Sen tog han fram UL apparaten och då höll han på att svimma.. Jag hade en 9 cm stor cysta på den vänstra äggstocken. Den var väl gömd bakom livmodern. Han sa fera gånger att den är VÄLDIGT stor och att han förstår att jag haft ont. En vanlig cysta är oftast på 2-3 cm, min var 9!! Så det blir operation för min del. Ganska akut till och med. Inom 2 veckor sa han och sen fick jag gå till sjuksköterskan och hon hittade en tid den 9/6 men var tvungen att kolla med kirurgen. Men det blir förmodligen det datumet. Fick även lämna blodprov. Dom ska kolla så att det är en cysta och inte en tumör, för det kan det oxå vara.

Efter att läkaren sa att det blir operation och att jag hade en 9 cm stor cysta så rasade hela min värld.. Om det är en godartad cysta och den sitter så dom bara kan plocka bort den så gör dom det. Men är det några komplikationer så tar dom bort äggstocken. Alltså minskar chansen att bli gravid igen med 50%. Och i det absolut värsta fallet, om det är en tumör som spridit sig, så ryker båda två = inga fler barn.
Efter läkarbesöket satt jag med gråten i halsen och när alla tester var klara och jag satt mig i bilen så kom allt. Det bara forsade ur ögonen. Ringde Peter och berättade och mådde verkigen skit. Nu har jag legat och vilat och hunnit smälta allt.. Det är ju bara att hoppas på det bästa. Man kan inte göra annat. Så ska jag äta tabletter nu varje dag innan operationen för som kaka på moset hade jag väldigt lågt blodvärde. Gränser förväldigt lågt var 115 och jag hade 111 så det måste bli bättre innan operation..

Sen ska jag ligga kvar på sjukhuset i 2-3 dagar minst eftersom det är en ganska stor operation. Och så blir jag sjukskriven runt 3 veckor. Så frågan är hur vi ska göra med Alexander.. Vill ju ha med Peter på sjukhuset när jag ska operaras och sen får jag inte lyfta på 3 veckor och då blir det problematiskt när Peter jobbar.

Sen ska jag mejla min lärare nu och fråga hur jag gör med matte b kursen jag håller på med och religionsunskap a som jag ska börja med direkt efter.. Det måste ju skjutas upp. Men frågan är då hur det blir med csn bidraget..

Fans jävla problem!!

Andras kommentarer
Camilla

Nej men! Var det så pass :( Hoppas verkligen att dom bara behöver ta bort cystan.

Håller tummarna för dig!



Många kramar

2009-05-28 @ 15:47:32
URL: http://camilla2008.blogg.se/
Anonym

Men gumman! Jag håller alla mina tummar och tår för att det ska gå bra och att det är en "snäll" cysta!

Men nu måste jag fråga - vet ju att du hade så ont vid ägglossning. Var det bara det du märkte det på eller hade du ont annars oxå?? Jag får oxå såna djä...ska smärtor när jag har ägglossning så nu blev jag lite nervös jag med...

Du ska se att allt blir bra! Kram!

2009-05-28 @ 15:54:27
URL: http://ettbusfrsdagbok.blogspot.com
Therese

Tack för era värmande ord!



Förra ägglossningen hade jag bara ont vid själva ägglossningen men denna gången hade jag ont från ägglossningen och nästan till mensen skulle börja. Sen fortsatte det när mensen började. Man kan ha snälla små cystor utan att dom är farliga och dom går bort av sig själva.

2009-05-28 @ 16:41:47
URL: http://magnussonarna.blogg.se/
Anonym

usch då.så de va så alvarligt...hoppas de gå bra, tänker på dig..kram

2009-05-28 @ 19:05:25
Therese

Men guud, å dig vägrade dem ta in när du hade som mest ont, hemskt! Håller alla tummar och tår att det är en godartad cysta, och är det inte det så kommer du klara det ändå!Förstår att du är chockad och lite skraj nu kramar Det kommer ordna sig!

2009-05-28 @ 19:53:41
URL: http://thelanderspangberg.blogg.se/
Camilla

Ja, dom du pratade med på akuten borde få reda på hur det ligger till! Ska inte behöva få ett sånt bemötande. Så tragiskt att man aldrig kan bli tagen på allvar.



Kramar

2009-05-29 @ 06:49:16
URL: http://camilla2008.blogg.se/
Therese

Precis! Det var ju ingen fara att vänta sa dom på akuten för det var väl bara menssmärtor.. Sen när jag pratade med KK mottagningen så Fick jag ju en tid 3 veckor senare för det var ju inget brådskande! Dom skulle ju ändå hinna kolla det innan nästa ägglossning menade hon! Hade dom kollat det direkt hade allt varit klart nu, jag hade redan varit opererad. Istället blir hela min sommar förstörd för jag lär väl inte få bada på 8 veckor heller.. och sen så är operationen runt ägglossningen så jag lär ha jäkligt ont innan dom hinner ta ut den. Jävla sjukvård!

Inte ens läkaren jag var hos tog mig på allvar! Han gjorde ju en gynundersökning först, men kände ingenting så då började han säga att det säkert inte är någon fara eftersom han inte känner nåt konstigt utan allt var helt normalt, men när han sen gjorde VUL så lät det inte lika bra. Efter VULet gjorde han en ny gynundersökning för att han fattade inte hur han hade missat det. Men då låg den ju väl gömd bakom livmodern.. så det var bara ren tur att de har som rutin att göra VUL oxå för annars hade "allt varit bra"!

2009-05-29 @ 10:14:13
URL: http://magnussonarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Blogg kanske?:

Din kommentar:

Trackback

Läs om livet som Therese. En snart 21 årig mamma till Alexander 1½ år som nyligen fått diagnosen "ofrivilligt barnlös". Det betyder att jag inte kan få fler barn på egen hand pga att dom opererade bort båda äggledarna som var kraftigt inflammerade. Varje dag är en ständig påminnelse om detta, men jag kämpar mig vidare och kommer kämpa för min rätt då det var vården som felade så det gick så här långt. Här skrivs det dagligen om allt mellan himmel och jord om våran familj. Glöm inte att lämna en kommentar :)






Bloggkoll